Pareto 2 - versjon 2

Kapittel 4 - Monopol og prisdiskriminering

I kapittel 3 lærte du at det samfunnsøkonomiske overskuddet blir størst ved fullkommen konkurranse. Men i mange markeder er det for få bedrifter til at konkurransen blir fullkommen. Hvis det er bare én bedrift i markedet, det vil si et monopol, kan monopolisten benytte muligheten til å sette en høyere pris. I dette kapitlet ser vi på hvor høy pris monopolisten setter, og hvordan dette påvirker det samfunnsøkonomiske overskuddet.


Du har kanskje lurt på hvorfor prisene på flybilletter kan variere så mye, avhengig av når du kjøper dem eller hvor i flyet du skal sitte. Slik prisvariasjon skyldes gjerne prisdiskriminering, som du vil lese om i
dette kapitlet.

Lenker

Fornyings- og administrasjonsdepartementet – Konkurransepolitikk

Illustrasjoner

Viktige begreper

Kompetansemål

Cappelen Damm
Cappelen Damm AS er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider